Veelgestelde vragen

1. Hoeveel kost deelname aan de wedstrijd?

Een inschrijving kost 12 euro. Per inschrijving kan je maximum 1 antwoordformulier doorsturen. Het inschrijvingsgeld betaal je via een betaalmethode die aangeboden wordt bij het inschrijvingsformulier.

Top

2. Hoe ontvang ik de deelnameformulieren?

Nadat je je hebt ingeschreven en het inschrijvingsgeld betaald hebt, krijg je voor aanvang van elke zoektocht een document (in Word en PDF-formaat) per email toegestuurd. In dit document staan steeds alle insctructies en de te zoeken foto's voor de betreffende zoektocht. Je kan dit document vrijblijvend printen en meenemen onderweg, of je kan het document ook op je smartphone opslaan en hiermee op stap gaan.

Top

3. Hoe kan ik de antwoorden na elke zoektocht doorgeven?

Bij een geldige inschrijving ontvang je via email logingegevens om te kunnen inloggen op deze website. Voor de deadline van elke zoektocht kan je je antwoorden online doorgeven en krijg je onmiddellijk je gescoorde punten voor de betreffende zoektocht te zien.

Top

4. Wat is de afstand van elke zoektocht?

We proberen om elke zoektocht in afstand te laten variëren tussen 11 en maximum 13 km. De aard van het traject (heuvelachtig of niet bijvoorbeeld) kan de afstand beïnvloeden.

Top

5. Moet ik deelnemen aan de wedstrijd, of kan ik ook gewoon de tochten wandelen?

Uiteraard kan dit. Je kan jezelf inschrijven waarna je ook elke zoektocht in je mailbox ontvangt. Je krijgt dan 5 prachtige wandelingen in je mailbox die je kan afleggen wanneer je maar wilt zonder deel te nemen aan de wedstrijd.

Top

6. Kan ik gebruik maken van het openbaar vervoer om de startplaatsen te bereiken?

Bij elke zoektocht geven we instructies hoe je het startpunt met het openbaar vervoer kan bereiken. In sommige gevallen zijn startpunten zo afgelegen dat je wel een stukje moet wandelen vanaf de bushalte of treinstation, of kan het gebeuren dat je gebruik moet maken van een belbus.

Top

7. Is er voldoende parkeergelegenheid bij de startpunten?

Bij het uitstippelen van elke zoektocht zorgen we ervoor dat er voldoende parkeergelegenheid is in de buurt van het startpunt. Advies over waar je de auto best kan parkeren wordt gegeven bij aanvang van elke zoektocht.

Top

8. Zijn er tijdens de zoektochten voldoende stopplaatsen?

We trachten steeds minstens 1 stopplaats (café, restaurant,...) te voorzien bij elke zoektocht. Informatie over rustplaatsen op het parcours wordt bij de aanvang van elke zoektocht duidelijk gecommuniceerd via het deelnameformulier.

Top

9. Zijn de zoektochten bewegwijzerd?

Elke zoektocht is bewegwijzerd met zogenaamde wandelknooppunten. Een zoektocht vindt dus steeds plaats op een bewegwijzerd wandelnetwerk. We zorgen dus niet zelf voor de bewegwijzering maar maken gebruik van de infrastructuur die de provincies reeds hebben voorzien voor wandelaars. De te volgen wandelknooppunten met kaartje worden bij aanvang van elke zoektocht bezorgd via email.

Top

10. Is mijn hond op elk traject toegelaten?

We weten dat heel wat wandelaars hun hond graag meenemen. In de mate van het mogelijke houden we hier rekening mee en kiezen we voor wandelpaden waar honden toegelaten zijn, weliswaar soms verplicht met leiband.

Top

11. Waarom is er geen zoektocht in Limburg?

Het concept van onze zoektochten is gebaseerd op wandelknooppunten: genummerde bordjes die je de weg wijzen. Het is op basis van deze nummers dat je moet aangeven waar welke foto genomen is. Limburg is tot op vandaag echter niet mee op de trein gesprongen van de wandelknooppunten (op een klein stukje in de Voerstreek na, hier hebben we in 2016 een zoektocht opgenomen). Een jammere zaak, zeker als je bedenkt dat ze zowat de grondleggers zijn van het knooppuntsysteem voor fietsers. Het is op dit moment dus 'technisch' onmogelijk om Limburg mee op te nemen in ons concept.

Top