Vraag & antwoord

Op deze pagina vind je veelgestelde vragen. Doorloop de lijst, de kans is groot dat je snel een antwoord op je vraag vindt. Klik op een vraag om het antwoord te bekijken. Hieronder vind je algemene vragen over de website, als je verder naar onder scrollt krijg je veelgestelde vragen over de app.

Vragen over de website
Simpel. Je surft naar www.wandelknooppunt.be/registreren. Na registratie ontvang je een email met een activatielink. Deze email kan eventueel in je spambox/ongewenste email terechtkomen. Als je op de activatielink hebt geklikt, kan je inloggen op de website en de app.
Nadat je geregistreerd bent, krijg je een tijdelijk, automatisch gegenereerd wachtwoord. Als je inlogt op deze website (dat kan je doen door rechtsboven op 'inloggen/registreren' te klikken), kan je in het navigatiemenu bovenaan naar 'Account' -> 'Mijn gegevens' gaan. Daar kan je je wachtwoord aanpassen.
Dat kan zeker. Als je rechtsboven op deze website op 'Inloggen/registreren' klikt, kan je daar kiezen om een nieuw wachtwoord op te vragen. Je geeft dan het e-mailadres in waarmee je je ooit registreerde, waarna we je een automatisch gegenereerd wachtwoord sturen. Deze e-mail kan in je spambox of ongewenste e-mail terechtkomen, dus kijk deze zeker na. Het kan enkele minuten duren vooraleer je een e-mail krijgt.
Uiteraard. Stuur een mailtje naar info@wandelknooppunt.be en laat ons weten welk nieuw e-mailadres je wilt gebruiken. Nadat je e-mailadres aangepast is geven we je een seintje.
Stuur een mailtje naar info@wandelknooppunt.be en laat ons weten welke account je wilt wissen. Binnen de 10 werkdagen volgend op je vraag wissen we al jouw gegevens uit onze systemen en geven we een seintje als dit gebeurd is. Weet wel dat als we jouw gegevens wissen, dat ook al je bewaarde routes in je account verwijderd worden.
We doen ons best om alles zo up-to-date mogelijk te houden. Fouten zijn echter niet uit te sluiten. Daarom is het super als jij ons helpt om de fouten die er nog zijn, te verbeteren. Als je dus ergens op deze website vaststelt dat bepaalde informatie niet klopt (foute knooppunten, trajecten lopen niet langs de juiste wegen,...) laat dit dan zeker weten via info@wandelknooppunt.be. Probeer wel duidelijk te omschrijven waar je een fout hebt ontdekt. Bij de eerstvolgende update passen we deze fout aan.
Merk je tijdens het wandelen dat de bewegwijzering is verdwenen, schade aan bewegwijzering, afgesloten trajecten,...? Best is dat je dit soort van informatie doorgeeft aan de betreffende Provincatie toeristische organisatie die instaat voor het beheer van de wandelroutes op het terrein. Op onze contactpagina vind je per provincie een link naar de betreffende routedokter.
Op deze website kan je elke route in GPX-formaat downloaden. Dit GPX-bestand kan je op een wandel-GPS plaatsen om de route te kunnen volgen. Er zijn heel veel verschillende wandelnavigatietoestellen dus er is geen eenduidig antwoord op te geven over hoe je het GPX-bestand op je toestel krijgt. Vaak staat in de handleiding van het toestel beschreven hoe je een GPX-bestand op het toestel kan uploaden. Voor Garmin-toestellen kan je deze blogpost bekijken voor instructies.
Wandelknooppunt is een eenmansproject. Het up-to-date houden van de routes in Vlaanderen en Wallonië is een niet evidente opdracht. Op dit moment is er onvoldoende capaciteit om ook het Nederlandse wandelnetwerk te implmenteren en up-to-date te houden. Daarnaast zit het zo dat de wandeldata in Nederland nog niet volledig is opengesteld. De provincies Noord-Brabant en Limburg in Nederland, die grenzen aan België, geven hun data over de wandelnetwerken (nog) niet vrij. Om die redenen vind je voorlopig geen knooppunten uit Nederland op deze website.
Routes die je bewaart in je account, zijn niet voor altijd houdbaar. Er gebeuren regelmatig wijzigingen aan het wandelnetwerk, waardoor eerder opgeslagen routes soms niet meer kunnen geopend worden. Als je een route bewaart, neem je in principe een momentopname van het wandelnetwerk. Als er in de buurt van jouw route later wijzigingen gebeuren (andere knooppunten, aangepaste trajecten, verwijdering van een knooppunt,...), bestaat jouw opgeslagen route niet meer en kan deze niet meer geopend worden.

Dat is niet leuk, maar hier is helaas niets aan te veranderen. Wandelnetwerken veranderen voortdurend, dus kunnen we de geldigheid van opgeslagen routes niet voor altijd garanderen.
Vragen over de app
Onze app is gratis beschikbaar via de App Store voor iPhone gebruikers en via Google Play voor Android gebruikers. Voor een aantal extra functies (routes offline downloaden, geen advertenties, stemnavigatie waarbij een stem bij elk knooppunt zegt wat het volgende knooppunt is,...) kan je in de app vrijblijvend een abonnement nemen voor 9.99 euro per jaar. Meer info over onze app kan je hier vinden.
Als je naar onze routeplanner gaat, kan je een route plannen en deze route overdragen naar onze app voor Android en iPhone. Als je route klaar is, klik je in de routeplanner aan de rechts zijde op de knop 'download, deel of print'. Er opent dan een pop-up. In deze pop-up kan je kiezen voor 'download in app'. er verschijnt nu een QR-code.

Open nu de app, ga naar de routeplanner in de app, en duw daar rechtsboven op de drie lijntjes. In het menu dat dan verschijnt, kies je voor 'importeer route'. Er opent nu een QR-code scanner. Scan de QR-code die je net hebt gemaakt via onze routeplanner, en je zal zien dat de route wordt overgezet naar de app.
We gebruiken QR-codes om routes vanaf deze website snel naar de app over te kunnen zetten. Er zijn 2 manieren om deze QR-codes te verkrijgen:

Via de routeplanner op deze website, waar je zelf ee nroute plant en voor deze route een QR-code kan genereren. Zie de vorige vraag in deze lijst om te weten te komen hoe je dat doet. Ook via een themaroute die je vindt op deze website kan je een QR-code verkrijgen. Themaroutes die langs knooppunten lopen, kunnen overgezet worden naar de app. Bij elke route die langs knooppunten loopt vind je een knop 'download in app', waar je de QR-code kan opvragen.

Themaroutes die nog op de klassieke manier bewegwijzerd zijn en dus niet langs knooppunten lopen, kunnen niet naar de app worden overgedragen.
Als je de app opent, kan je in het startscherm van de app naar 'Abonnee worden' gaan. Daar kun je de procedure om een abonnement aan te kopen starten. De afhandeling van de betaling van het abonnement gebeurt via je iTunes-account (voor iPhone gebruikers) of je Google Play-account (voor Android gebruikers). Je abonnement wordt elk jaar automatisch verlengd, tenzij je het opzegt (hoe je dat doet vind je bij de volgende vraag).
Je kan een abonnement enkel opzeggen via je iTunes-account (voor iPhone gebruikers) of Google Play-account (voor Android gebruikers).

iPhone gebruikers: je kan je abonnement opzeggen via de iTunes-account waarmee je het abonnement ooit hebt gekocht. Op de officiële website van Apple vind je de instructies over hoe je een abonnement kan opzeggen.

Android gebruikers: je kan je abonnement opzeggen via de Google Play-account waarmee je het abonnement ooit hebt gekocht. Op de officiële website van Google Play vind je de instructies over hoe je een abonnement kan opzeggen.

Belangrijk om te weten: betalingen van abonnementen worden volledig via iTunes of Google Play afgehandeld. Wij kunnen een abonnement niet in jouw plaats opzeggen, dat is jouw verantwoordelijkheid. Als je onze app verwijdert, loopt het abonnement gewoon door. Je moet wanneer je de app verwijdert ook expliciet het abonnement in je iTunes of Google Play-account opzeggen zoals in de instructies hierboven beschreven. Als je je abonnement niet opzegt, gaat iTunes of Google Play jaarlijks het abonnementsgeld in rekening brengen bij jou.
Als je een nieuwe smartphone koopt, en je wilt je abonnement overnemen op je nieuwe toestel, is het belangrijk dat je op dit nieuwe toestel inlogt met dezelfde iTunes of Google Play-account waarmee je het abonnement in onze app kocht. Als je op je nieuwe toestel met een nieuwe iTunes of Google Play-account inlogt, kan je abonnement niet geactiveerd worden. In dat geval moet je je oude abonnement via je vorige iTunes of Google Play-account opzeggen en een nieuw abonnement nemen op je nieuwe toestel. Anders blijft je oude abonnement gewoon doorlopen.

In de vorige vraag staan de instructies over hoe je een abonnement kan opzeggen. Zorg er wel voor dat je in dit geval inlogt met je vorige iTunes- of Google Play-account waarmee je het abonnement de eerste keer aangekocht hebt.

Als je bent overgschakeld van Android naar iPhone of omgekeerd, bekijk dan vraag 17.
Een abonnement kan niet overgedragen worden van Android naar iPhone of omgekeerd. Abonnement worden beheerd door iTunes of Google Play en abonnementen in deze 2 platformen zijn niet overdraagbaar.

Als je bent overgeschakeld, is het belangrijk dat je je abonnement van je vorige toestel opzegt anders loopt dit abonnement gewoon door (zie vraag 15 in deze lijst).
Routes die je bewaart in de app, zijn niet voor altijd houdbaar. Er gebeuren regelmatig wijzigingen aan het wandelnetwerk, waardoor eerder opgeslagen routes soms niet meer kunnen geopend worden. Als je een route bewaart, neem je in principe een momentopname van het wandelnetwerk. Als er in de buurt van jouw route later wijzigingen gebeuren (andere knooppunten, aangepaste trajecten, verwijdering van een knooppunt,...), bestaat jouw opgeslagen route niet meer en kan deze niet meer geopend worden.

Dat is niet leuk, maar hier is helaas niets aan te veranderen. Wandelnetwerken veranderen voortdurend, dus kunnen we de geldigheid van opgeslagen routes niet voor altijd garanderen.
Als je een abonnement in de app hebt, kan je tijdens je wandeltocht gebruik maken van stemnavigatie. Let op: de app zegt niet waar je naar links of rechts moet, maar bij elk knooppunt zegt een stem je wat het volgende knooppunt is. Ook als je te ver afwijkt van je traject gaat er een alarm af.

Je moet er wel voor zorgen dat het geluid van je toestel hoog genoeg staat. Als je in de routeplanner van de app een route hebt gemaakt of geopend, duw je rechtsboven op de drie lijntjes. Kies daar voor 'Navigatiemodus'. In de navigatiemodus kan je de stemnavigatie aan of uit zetten (in de instellingen door op het tandwieltje te duwen). Duw op 'Start GPS' als je start met wandelen. De app volgt nu je locatie en zal bij elk knooppunt zeggen wat het volgende knooppunt is. Als je geen stem hoort bij een knooppunt, staat je geluid af of is je toestel misschien via Bluetooth verbonden met een ander toestel.

Zorg ervoor dat het volume van je smartphone hoog genoeg staat (en dat je toestel niet in de 'mute' modus staat) en dat je toestel niet verbonden is met een ander Buetooth-apparaat (tenzij met oortjes waarmee je tijdens je toch ook muziek beluistert).

Soms kan het voorvallen dat je geen stem hoort bij een bepaald knooppunt. In bepaalde gevallen staat het knooppunt op het terrein enkele meters verder of korter dan de locatie van het knooppunt in de app. Om die reden vindt de app dan niet op het goede moment het juiste knooppunt. We proberen de locatie van de knooppunten zo nauwkeurig mogelijk te bewaren, maar fouten zijn niet uitgesloten.
Als je een abonnement in de app hebt, kan je vooraf thuis via Wifi een route downloaden voor offline gebruik zodat je tijdens je wandeltocht geen mobiel internet nodig hebt.

Je plant of opent een route in de routeplanner van de app, en duwt rechtsboven op de drie lijntjes. Kies daar voor 'Download offline route'. De kaarten van jouw gekozen route worden nu gedownload op je smartphone. Als je deze route gaat wandelen, heb je geen mobiel internet meer nodig. Opgelet: enkel de kaarten van jouw route worden gedownload, niet de hele wandelkaart.
In de app kan je routes opslaan. Je kan deze verwijderen, maar de procedure verschilt al naargelang je iPhone of Android gebruikt:

iPhone gebruikers 'swipen' de route met hun vinger naar links, waarna je de mogelijkheid krijgt om de route te verwijderen. Android gebruikers duwen op het kruisje naast de betreffende route om de route te verwijderen.
Er zijn honderden verschillende types van smartphones. Op meer dan 95% van alle toestellen werkt de app perfect, maar er zijn helaas ook toestellen die niet helemaal compatibel zijn met onze app. Dit merk je doordat de app crasht als je deze probeert te openen, of als de app crasht tijdens het gebruik ervan.

De oorzaak is dat de hardwareconfiguratie van sommige smartphones niet geschikt is voor onze app. Onze app is vrij complex doordat er een volledig bruikbare routeplanner in verwerkt zit. Bepaalde stukjes software die nodig zijn om dit te laten werken, kunnen door bepaalde smartphones niet correct geïnterpreteerd worden waardoor de app crasht.

Ook op goedkopere toestellen die vaak niet veel RAM-geheugen hebben, kan de app haperen of crashen.

Als je gebruik maakt van een relatief recent uitgebrachte smartphone, verkleint de kans op crashes gevoelig.